10. Om nyttjande av sin ställning för privat vinning m m
Prins Carl Philip har formgett produkter åt ett flertal företag som är kungliga hovleverantörer och där merparten av produkterna fortfarande säljs. Med Carl Philip som formgivare har företagen kunnat dra fördel av hans ställning som prins av Sverige och kändisskap. Även Carl Philip har dragit fördel. Intäkterna från uppdragen har gått in i hans privata bolag som årligen har åtskilliga miljoner kronor i intäkter. Många av hovleverantörerna har haft titeln i generationer vilket skapar ett särskilt beroendeförhållande som ökar risken för korruption. Att Carl Philip gång efter annan dragit privat vinning av hovleverantörer som hans far utnämnt är inget annat än korruption. I anmälan till Riksenheten mot korruption framförs att Carl Philip nyttjat sin ställning för otillbörlig vinning liksom att även berörda hovleverantörer agerat otillbörligt när de engagerat sonen till den person som utsett dem. Dessutom anmäls även systemet med hovleverantörer då det står i strid med lagen om offentlig upphandling.
Riksenhetens chefsåklagare bedömer att anmälan inte innehåller "något påstående av brottsligt förfarande och föranleder ingen åtgärd från Riksenhetens sida". Hur Riksenheten kommit fram till slutsatsen förklaras inte. Man behöver inte vara jurist och specialiserad på lagen om mutbrott eller lagen om offentlig upphandling för att förstå att något inte stämmer. Därför begärs en överprövning av beslutet.
Riksenheten svarar att chefsåklagaren som fattat beslutet gått i pension. Dessutom kan den nya chefsåklagaren inte "identifiera vilket ärende som detta ev. beslut har fattats i". Anmälan har med andra ord inte registrerats och diarieförts av myndigheten. En förnyad anmälan tillställs Riksenheten mot korruption.
Riksenheten beslutar: "Förundersökning inleds inte. Uppgifterna i ärendet ger inte anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats". Ingen motivering ges till varför den anmälda korruptionen inte skulle höra under allmänt åtal. Det gör de flesta brott, även korruptionsbrott i statsledningen. Lagen och dess förarbeten ger ingen i eller med koppling till statsledningen undantag från bestämmelserna om mutbrott. Det gäller även lagen om offentlig upphandling. Tvärtom pekar regeringen tydligt i sin Handlingsplan mot korruption i offentlig förvaltning på vikten av att bekämpa otillbörligheter var de än förekommer. Därför begärs en överprövning av Riksenhetens beslut.